– Det inledande gensvaret på Ipad Pro från apputvecklare och kunder har varit otroligt och vi är glada över att få ut Ipad Pro till kunder runtom i världen den här veckan. Ipad Pro är vår kraftfullaste Ipad någonsin och ger användarna ännu större möjligheter att skapa fritt och arbeta effektivt, tack vare 12,9-tums Retina-skärmen, ett 64-bitars A9x-chip samt Apple Pencil och nya Smart Keyboard. Det ska bli kul att se vad de hittar på med Ipad Pro, säger Philip Schiller, Apples vice vd på Worldwide Marketing.
Scott Belsky som är vice vd för produkter på Adobe, menar att Ipad Pro öppnar för nya typer av mobil kreativitet som förändrar arbetet för kreativa proffs.
– Tack vare att Ipad Pro har en större skärm och snabbare prestanda kommer kreativa proffs att kunna dra full nytta av Adobes serie med Creative Cloud-mobilappar. Möjligheten att manipulera en bild på 50 megapixlar direkt på Ipad Pro i Photoshop Fix och sedan skicka den till Photoshop CC på en stationär dator för finjustering är ett bra exempel på branschdrivande samarbete som miljontals Adobe- och Apple-användare gynnas av, säger han.
Även Georg Petschnigg, en av grundarna till Fiftythree och den populära skiss-appen Paper, har kommenterat att Apples nya platta är optimal för appen:
– Kreativa proffs världen över använder Paper i sina arbetsflöden till att designa allt från flödesdiagram och storyboards till wireframes och arkitektskisser. Ipad Pro är den optimala plattformen för Paper, med en kraftfull 12,9-tums Retina-skärm och ett A9x-chip med prestanda i klass med de flesta bärbara PC-datorer. Med Ipad Pro får Paper-användare en ännu större och mer dynamisk yta där de snabbt kan samla idéer så fort inspirationen slår till, till exempel anteckningar, bilder, skisser eller diagram.