De tog hem vinsten


Av CAP&Design

Igår hölls Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Annexet vid Globen i Stockholm. Eventet arrangeras av Sveriges Tidskrifter och lyfter fram årets prestationer inom branschen, bland annat årets tidskrift i fackpress och print, årets omslag, årets omgörning och årets ad.

Här är vinnarna i respektive kategori, med motivering:

 

Årets tidskrift fackpress print

Pedagogiska Magasinet, Lärarförbundet

Juryns motivering: Ett innehåll som står ut bland vassa konkurrenter. Renhet och klarhet i tunga frågor. Stilig i formen med kompromisslös kunskap, viker aldrig vinnaren från den vetenskapliga vinkeln. Årets Tidskrift Fackpress Print är Pedagogiska Magasinet.

Årets tidskrift populärpress print

Språktidningen, Vetenskapsmedia AB

Juryns motivering: En tidskrift om det som ger förutsättningar för medmänskliga relationer. Den ger hjärnspänst helt utan tråkiga träningspass. Läsaren översköljs av oväntade möten med ett ämne som bara leder till ökad vetgirighet. Instagram i all ära men Språktidningen visar att tusen ord säger minst lika mycket som en bild.

Årets ad

Anna Lundin, Forskning & Framsteg

Juryns motivering: 2015 fick vi veta hur man bygger en månbas med en 3D-skrivare. 2015 lanserade två forskare nya teorier om universums gåtfullt lysande kvasarer. Och 2015 var året då denna art director tog kosmisk höjd i presentationen och fick titeln Årets AD. Årets AD är Anna Lundin, Forskning & Framsteg.

Årets omgörning

Akademikern, Akademikerförbundet SSR, i samarbete med A4 Text & Form

Juryns motivering: Omstöpningen är så remarkabelt elegant utförd att det inte går att värja sig. Med konsekvent formtänk och läckra detaljer blev en anonym tidskrift förvandlad till eftersträvansvärt och sobert magasin som efter pärm-till-pärm-läsning fungerar utmärkt som soffbordsrekvisita. Bäst i klassen: Akademikern.

Årets omslag

Vi Läser nr 3 2015, Vi Media AB

Juryns motivering: Det vinnande omslaget är resultatet av ett framgångsrikt förändringsarbete i tilltal och form, där alla enheter fungerar tillsammans och där man vågat arbeta i en strikt återkommande hierarki. Bilden tagen av Thron Ullberg tillåts ta plats och talar till läsarna. Kort sagt: en vinnande mix. Vi Läser.

rac82oo1yrc9nwpfc3m0
Vi Läser nr 3 vann årets omslag.

Och de andra kategorierna:

Årets digitala tidskrift fackpress

Råd & Rön, radron.se

Juryns motivering: Medan omvärlden jagar klick står vinnaren tryggt kvar i rollen som pålitlig och seriös ciceron. Med smart digital affärs- och konceptutveckling visar Råd & Rön att gammal är äldst inom konsumentjournalistiken.

Årets digitala tidskrift populärpress

Kit

Juryns motivering: Med en fingertoppskänsla för aktuella ämnen som berör, optimerar de sitt utbud för spridning utan att tappa journalistisk höjd. Det ska bli spännande att se KIT:s affärsmodell växa fram, för visst måste god journalistik löna sig!

Årets tidskriftsevent

ELLE-galan, ELLE

Juryns motivering: Med passion och hårt arbete har detta blivit galornas gala – förebilden som de flesta jämför sig med vad gäller sponsring, gästlista, mediegenomslag och inte minst glamour. Vinnaren av Sveriges Tidskrifters första event-pris är ELLE-galan!

Årets fotografi

Vi Läser, Vi Media AB

Juryns motivering: Med skarpa, vackra, tänkvärda och ofta underfundiga bilder lyckas tidskriften lyfta berättelsen ytterligare en dimension. Man lyckas ge orden och budskapet en scen – där skaparen får visuellt spelrum. Litteraturen skildras, bokstavligt talat, inte bättre i bild än i denna tidskrift. Vinnare är Vi Läser.

Årets journalist

Magda Gad, Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi

Juryns motivering: God journalistik tappar aldrig det empatiska ögat: insikten att hur stora skeenden det än rör sig om så är det enskilda människor som drabbas. En och en. Årets journalist har skildrat en av vår tids katastrofer utan att devalvera det grundläggande budskapet om medmänsklighet. Vinnare är Magda Gad.

Årets annonssäljare

Helen Dahlberg, Egmont Publishing

Juryns motivering: Årets vinnare vågar utmana, tänka nytt och ta den kreativa diskussionen med både kund och redaktion som gör att affärerna utvecklas. Hen är nyfiken och energisk och med kundens affär i fokus – en riktig stjärnsäljare helt enkelt. Stort grattis till Helen Dahlberg.

Årets medierådgivare

Ingela Urholm, Mediacom Göteborg

Juryns motivering: Denna nyfikna, resultatdrivna och kundorienterade medierådgivare har alltid tid att lyssna på mediernas proaktiva förslag. Hon är affärsmässig och kreativ, förstår vikten av styrkan i våra varumärken. Hon arbetar alltid för sina kunders bästa i en unik symbios med medier. Under sina år i mediebranschen har hon ständigt utvecklats och är enligt oss branschens vassaste medierådgivare. Välförtjänt och grattis Ingela Urholm till titeln ”Årets Medierådgivare”!

Sveriges tidskrifters stora pris

Ulf Stolt, Situation Sthlm

Juryns motivering: I 20 år har han verkat för god journalistik med socialt ansvar som en viktig del av verksamheten. Han och hans medarbetare har fått en lokal tidskrift att beröra och sälja på gator och torg. Idag har tidskriften en imponerande upplaga i en tuff situation för tryckta tidningar. Bra journalistik i kombination med engagemang för de utsatta i samhället har lett till
ett framgångskoncept att lära av. Hans kreativitet och engagemang inger hopp och framtidstro. Sveriges Tidskrifters Stora pris 2015 går till Ulf Stolt, Situation Sthlm.

Årets skoltidskrift

Cumulus, Åva gymnasium, Täby

Juryns motivering: Med fötterna i skolvärlden, men blicken mot omvärlden tar de sig an ämnena med samma entusiasm. Tidningen är väl genomtänkt hela vägen från artikelidé till färdig layout. Med smarta grafiska grepp lyckas de illustrera ämnen som kan vara svåra att göra allmängiltiga. Trots stor variation i artikelvinklar lyckas man hålla ihop temat
med en väl genomtänkt layout. Här är det tydligt att alla i redaktionen jobbar mot samma mål. Årets bästa skoltidskrift 2015 är Cumulus!

 

Gå till CAP&DESIGN »

CAP&DESIGN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.