Igår hölls Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Annexet vid Globen i Stockholm. Eventet arrangeras av Sveriges Tidskrifter och lyfter fram årets prestationer inom branschen, bland annat årets tidskrift i fackpress och print, årets omslag, årets omgörning och årets ad.
Här är vinnarna i respektive kategori, med motivering:
Årets tidskrift fackpress print
Pedagogiska Magasinet, Lärarförbundet
Juryns motivering: Ett innehåll som står ut bland vassa konkurrenter. Renhet och klarhet i tunga frågor. Stilig i formen med kompromisslös kunskap, viker aldrig vinnaren från den vetenskapliga vinkeln. Årets Tidskrift Fackpress Print är Pedagogiska Magasinet.
Årets tidskrift populärpress print
Språktidningen, Vetenskapsmedia AB
Juryns motivering: En tidskrift om det som ger förutsättningar för medmänskliga relationer. Den ger hjärnspänst helt utan tråkiga träningspass. Läsaren översköljs av oväntade möten med ett ämne som bara leder till ökad vetgirighet. Instagram i all ära men Språktidningen visar att tusen ord säger minst lika mycket som en bild.
Årets ad
Anna Lundin, Forskning & Framsteg
Juryns motivering: 2015 fick vi veta hur man bygger en månbas med en 3D-skrivare. 2015 lanserade två forskare nya teorier om universums gåtfullt lysande kvasarer. Och 2015 var året då denna art director tog kosmisk höjd i presentationen och fick titeln Årets AD. Årets AD är Anna Lundin, Forskning & Framsteg.
Årets omgörning
Akademikern, Akademikerförbundet SSR, i samarbete med A4 Text & Form
Juryns motivering: Omstöpningen är så remarkabelt elegant utförd att det inte går att värja sig. Med konsekvent formtänk och läckra detaljer blev en anonym tidskrift förvandlad till eftersträvansvärt och sobert magasin som efter pärm-till-pärm-läsning fungerar utmärkt som soffbordsrekvisita. Bäst i klassen: Akademikern.
Årets omslag
Vi Läser nr 3 2015, Vi Media AB
Juryns motivering: Det vinnande omslaget är resultatet av ett framgångsrikt förändringsarbete i tilltal och form, där alla enheter fungerar tillsammans och där man vågat arbeta i en strikt återkommande hierarki. Bilden tagen av Thron Ullberg tillåts ta plats och talar till läsarna. Kort sagt: en vinnande mix. Vi Läser.
Och de andra kategorierna:
Årets digitala tidskrift fackpress
Råd & Rön, radron.se
Juryns motivering: Medan omvärlden jagar klick står vinnaren tryggt kvar i rollen som pålitlig och seriös ciceron. Med smart digital affärs- och konceptutveckling visar Råd & Rön att gammal är äldst inom konsumentjournalistiken.
Årets digitala tidskrift populärpress
Kit
Juryns motivering: Med en fingertoppskänsla för aktuella ämnen som berör, optimerar de sitt utbud för spridning utan att tappa journalistisk höjd. Det ska bli spännande att se KIT:s affärsmodell växa fram, för visst måste god journalistik löna sig!
Årets tidskriftsevent
ELLE-galan, ELLE
Juryns motivering: Med passion och hårt arbete har detta blivit galornas gala – förebilden som de flesta jämför sig med vad gäller sponsring, gästlista, mediegenomslag och inte minst glamour. Vinnaren av Sveriges Tidskrifters första event-pris är ELLE-galan!
Årets fotografi
Vi Läser, Vi Media AB
Juryns motivering: Med skarpa, vackra, tänkvärda och ofta underfundiga bilder lyckas tidskriften lyfta berättelsen ytterligare en dimension. Man lyckas ge orden och budskapet en scen – där skaparen får visuellt spelrum. Litteraturen skildras, bokstavligt talat, inte bättre i bild än i denna tidskrift. Vinnare är Vi Läser.
Årets journalist
Magda Gad, Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi
Juryns motivering: God journalistik tappar aldrig det empatiska ögat: insikten att hur stora skeenden det än rör sig om så är det enskilda människor som drabbas. En och en. Årets journalist har skildrat en av vår tids katastrofer utan att devalvera det grundläggande budskapet om medmänsklighet. Vinnare är Magda Gad.
Årets annonssäljare
Helen Dahlberg, Egmont Publishing
Juryns motivering: Årets vinnare vågar utmana, tänka nytt och ta den kreativa diskussionen med både kund och redaktion som gör att affärerna utvecklas. Hen är nyfiken och energisk och med kundens affär i fokus – en riktig stjärnsäljare helt enkelt. Stort grattis till Helen Dahlberg.
Årets medierådgivare
Ingela Urholm, Mediacom Göteborg
Juryns motivering: Denna nyfikna, resultatdrivna och kundorienterade medierådgivare har alltid tid att lyssna på mediernas proaktiva förslag. Hon är affärsmässig och kreativ, förstår vikten av styrkan i våra varumärken. Hon arbetar alltid för sina kunders bästa i en unik symbios med medier. Under sina år i mediebranschen har hon ständigt utvecklats och är enligt oss branschens vassaste medierådgivare. Välförtjänt och grattis Ingela Urholm till titeln ”Årets Medierådgivare”!
Sveriges tidskrifters stora pris
Ulf Stolt, Situation Sthlm
Juryns motivering: I 20 år har han verkat för god journalistik med socialt ansvar som en viktig del av verksamheten. Han och hans medarbetare har fått en lokal tidskrift att beröra och sälja på gator och torg. Idag har tidskriften en imponerande upplaga i en tuff situation för tryckta tidningar. Bra journalistik i kombination med engagemang för de utsatta i samhället har lett till
ett framgångskoncept att lära av. Hans kreativitet och engagemang inger hopp och framtidstro. Sveriges Tidskrifters Stora pris 2015 går till Ulf Stolt, Situation Sthlm.
Årets skoltidskrift
Cumulus, Åva gymnasium, Täby
Juryns motivering: Med fötterna i skolvärlden, men blicken mot omvärlden tar de sig an ämnena med samma entusiasm. Tidningen är väl genomtänkt hela vägen från artikelidé till färdig layout. Med smarta grafiska grepp lyckas de illustrera ämnen som kan vara svåra att göra allmängiltiga. Trots stor variation i artikelvinklar lyckas man hålla ihop temat
med en väl genomtänkt layout. Här är det tydligt att alla i redaktionen jobbar mot samma mål. Årets bästa skoltidskrift 2015 är Cumulus!