”Varje projekt är en utmaning”


Av CAP&Design

Detta är ett utdrag ur tidningen CAP&Design #6. Hela artikeln finns att läsa där. 

20150701_cap6_kusoffsky_0164_
Björn Kusoffsky. Foto: Jimmy Eriksson.

Det är Cannes Lions-vecka när vi ses. Om bara några dagar kommer priserna i designkategorin att delas ut. Stockholm Design Lab är nominerade för sitt arbete med D&A Issue 22, ett nummer av fönstertillverkaren Velux arkitekturtidning.

Formen är stram. Enkel. Bilderna och illustrationerna får ta plats på helsidor och uppslag. Texterna får utrymme att bli till långa berättelser. Björn Kusoffsky berättar att det var som art director på tidningen Slitz som han lärde sig hantverket. Konsten att hålla kontakt med illustratörer, fotografer och skribenter. Tryckteknik och repro. Men vi kommer tillbaka till det.

Istället börjar vi med en anekdot som har blivit nästintill legendarisk. Den om hur Björn Kusoffsky fick upp intresset för grafisk form och gav upp drömmarna om att bli popstjärna. Historien börjar någonstans i Sverige under 1980-talet. Han går estetisk linje på gymnasiet och spelar keyboard i bandet Rat Fab, som precis spelat in sin första singel. Siktet är fast inställt på att bli popstjärna. Inget konstigt kanske.

Men basistens farfar hade ett kontaktnät som inkluderade en av tidens hetaste konstnärer: Andy Warhol. På något sätt fick de möjlighet att besöka popkonstikonens The Factory. Han lyssnade på singeln och gick så småningom med på att göra deras skivomslag.

Intresset blev enormt. Alla skrev om det.

— Det som är kul är att ingen har hört singeln. Och den effekten, att omslaget blev så uppmärksammat, gjorde att jag någonstans kände att grafisk form var mycket roligare än musik, berättar han.

 

Gå till CAP&DESIGN »

CAP&DESIGN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.