Rapport från Gillets resa till Berlin–Leipzig 2oo9

Den 18–22 mars gjordes en studieresa till Berlin och Leipzig.

Deltagare var Glenn Sjökvist, Eva Wilsson, Eva Jais-Nielsen, Bonnie Lindgren, Roland Ingemarsson, Desirée Serelli, Iréne Thisner, Marina Mattsson, Leif Thollander, Karlerik Lindgren, Eva Jern, Jan Biberg, Klas Beckman, Matilda Plöjel, Per Wärme och Wolfram Krämer som också var vår guide och reseledare.

Två dagar tillbringade vi i Leipzig, boktryckar-konstens och bokens gamla mässtad. Hochchule für Grafik und Buchkunst Leipzig var första anhalten. Skolan är en av de äldsta konsthögskolorna i Tyskland, från 1700-talet. Både Klas Beckmans och Wolfram Krämers fäder har för länge sedan varit elever där. Professor Markus Dressen visade  runt på skolan. Vi fick besöka ett litet handbokbinderi, på tre våningar fanns vardera tre konstgrafiska verkstäder för de olika tryckförfarandena: djuptryck, plantryck och högtryck. I undervisningen ingår bl a att göra grafiska blad. Utbildningen är f ö idag digital men från den visades inget. Eleverna hade lov. Besöket avslutades med visning av spännande elevarbeten och professorns egna. Gillet överlänmade en tavla, vackert textad av Marianne Pettersson Soold. Den blev mycket uppskattad och skall placeras på väl synlig plats…

Efter en god lunch med tyska specialiteter gick några på  rundvandring i det gamla Leipzig och andra tillbringade resten av dagen på det moderna konstmuseet, Gallery of Contemporary Art. Besök på två berömda kafeer hann vi också med. På kvällen serverades vi en måltid i ”sächsisches Küche” i den berömda Auerbachs Keller, där Goethe skrev sin Faust.

Följande dag besökte vi Museum für Druckkunst. Det var spännande och mycket uppskattat. Museet har en stor samling av olika föremål och utrustning som visar den gamla högtryckstekniken: utvecklingen av gjutverktyg i olika former, typsnitt och kaster, sätthakar för handsättning, olika tryckpressar, ett bildrum med xylografier, ett bokbinderi. Besöket avslutades med att en tryckare till allas förtjusning  visade hur en Linotype-sättmaskin fungerar. Vi hade en fantastisk, entusiastisk guide, Dr Susanne Richter, och flera yrkesmän från den gamla tekniken förevisade. Museet har en utmärkt shop där man kan köpa allehanda tryckta alster: typografiska affischer, kalligrafiböcker, vykort… Ett snabbt besök på Museum der Lichtdruck hann vi också med där.

Dagen fortsatte till DNB, Deutsche Nationalbibliothek Leipzig som magasinerar alla de böcker som inlämnas till die Schönsten Bücher der Welt. Vi förevisades en del publikationer med bemärkta svenska deltagare genom tiderna. Vi fick också botanisera i hyllorna med de utvalda böckerna från olika länder.

Därefter avreste vi snabbt till Berlin och anlände sent på kvällen till dess pampiga nybygda Haupbahnhof. Kvällen avslutades på en riktigt tysk Kneipe. Vi åt korv och drack tyskt öl och brännvin.

Lördagen började med ett besök på Archiv Bauhaus. Där visas en utställning om hur Bauhausskolan i Weimar började, om alla dess lärare och om grundtanken med Bauhaus. Ett mycket intressant litet museum som rekommenderas varmt till alla Berlinbesökare.

Vi fortsatte, vandrande genom ett småstadsBerlin, till typtecknaren Lucas de Groots’ ateljé på Apostel-Paulus-Strasse. Han är känd bl a för Thesistypsnitten och andra, mest, sansseriftypsnitt. Vi blev väl mottagna med mineralvatten och holländska bokstavskex. Han berättade om sitt typskapande och sin formgivning både muntligt och digitalt. Ett spännande besök hos en riktig bokstavsnörd!

På kvällen efter denna innehållsrika dag åt vi en god middag i det snurrande Fernseeturm vid Alexanderplatz. Skymningen föll och vi kunde se kvällsljusen tändas i Berlin däruppifrån. Kvällen avslutades med en rundvandring i det gamla östberlin ordnad av Iréne Thisner. Det dracks öl här och där och det blev ett uppskattat slut på vår resa.

På söndagen var hemresedags och vi flög hem och lämnade ett regnigt och disigt Berlin.

Vid pennan
Eva Jern

Publicerat av

STG

Stockholms Typografiska Gille vill höja kvaliteten på svenska grafiska produkter. Vi debatterar och engagerar oss i utvecklingen inom vårt yrkesområde, studerar och samtalar om konsekvenserna av ny teknik. Vi kritiserar dålig grafisk kvalitet. Genom dessa aktiviteter hoppas vi kunna skapa en större medvetenhet hos såväl producenter av svenska grafiska produkter, beställare av grafisk form och typografi som hos den läsande konsumenten.

2 reaktioner till “Rapport från Gillets resa till Berlin–Leipzig 2oo9”

  1. Ett värdigt inlägg till den nya hemsidan! Bra jobbat Fredrik! Äntligen är Gillet online mer ”på riktigt”!

  2. Roligt att läsa och att se alla bilderna. Fint att det går att trycka på bilderna och se dem i större format.
    /från en som var med på resan. (Iréne)

Kommentarer inaktiverade.