Typsnittet Comic Sans ägnades två uppslag samt kulturdelens framsida i Svenska dagbladet idag, 24 september. Adam Svanell berättade historien om det hatade men ack så spridda typsnittet. Gillets Arina Stoenescu intervjuades och fick stå för ett branschperspektiv:
–––
–Bland formgivare och typografer är Comic Sans väldigt hatat, säger Arina Stoenescu, ämnesansvarig för medieteknik på Södertörns högskola och ordförande i Stockholms Typografiska Gille.
Gissningsvis visste du inte att det finns en svensk sammanslutning för typografi. Stockholms Typografiska Gille syns sällan i offentligheten, men har i över 70 år arbetat för att främja typografisk kvalitet. Idag består föreningen av ett 200-tal entusiaster som brinner för konsten att grafiskt utforma texter.
–Comic Sans följer varken regler för skön handskrift eller för vanlig typografi, det är en hybrid som mer liknar ett barns handstil. Och precis som konst kan typografi väcka känslor när den går över vissa gränser, säger Arina Stoenescu.
Frågan är om det är bra eller dåligt att Gillet sällan syns i offentligheten. Med tanke på den enorma kunskapsbank och -resurs som Gillet är, lutar jag åt att det är dåligt.
STG borde definitivt synas mer i offentligheten med tanke på den kompetens som finns hos Gillets medlemmar. Webbsidan är en ingång till att sprida kunskap om typografi och Gillets verksamhet och jag hoppas på fler framträdanden i offentligheten.