Tänkt som en miljövänlig utmanare till våra stormarknadskedjor är Paradiset en matmarknad som fokuserar på att leverera naturliga, ekologiska och lokala eller nästan lokala livsmedelsprodukter. På det naturliga låg också fokus när Nine skulle ta fram en varumärkesidentitet för livsmedelskedjan.
Typografin ska fungera som en naturlig guide genom ett urval av organiska och hantverksmässiga livsmedelsprodukter, enligt Nine
”Utmaningen var att skapa en visuell identitet som skulle ange tonen för en mycket annorlunda stormarknadsmiljö – en som var välkomnande, varm och naturlig, som tydligt signalerade värdena av en shoppingupplevelse som inte bara är bra för konsumenten, men även för de små lokala producenterna, för miljön, och i slutändan för själen.” skriver Nine.
Designplattformen bygger, enligt byrån, på mångfald och hantverk. Logotypen togs fram som en hänvisning till det kulturella begreppet av paradiset och typografin i identiteten ska förmedla enkelhet och ärlighet.
Den första butiken öppnades i juni i år på Brännkyrkagatan i Stockholm.