Hållbarhetsfokus när Ilkka Suppanen vinner


Av CAP&Design

Happy-FB_Suppanen_Catalogue

– Omslaget till årets katalog är därför handgjort av tidigare års kataloger och Suppanens gamla skisser (som vi malt ner). Det ger en genuin känsla och en historisk förankring. Och tusen unika omslag, skriver Andreas Kittel, design director och senior partner på Happy F&B, till CAP&Design.

Fakta

Uppdragsgivare Röhsska museet och Torsten och Wanja Söderbergs pris
Byrå Happy F&B
Omslagspapper Lessebo Handpappersbruk
Repro och tryck Göteborgstryckeriet

187 gamla kataloger maldes ner hos Lessebo Handpappersbruk, tanken var att katalogen skulle illustrera Ilkka Suppanens hållbara filosofi.

Motiveringen för Ilkka Suppanens vinst löd:

”Ilkka Suppanens formgivning präglas av tid och tanke. Tid att tänka tanken. Med tillit och humanistisk blick sätter han innehållet före ytan och människan före formen. I Ilkka Suppanens värld görs det komplicerade enkelt och det enkla stort.”

Happy_Suppanen

 

Gå till CAP&DESIGN »

CAP&DESIGN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.