Netflix unveils Netflix Sans | It’s Nice That

Netflix has unveiled a new custom typeface to be used across the streaming platform’s brand identity, developed by the in-house design team in partnership with foundry Dalton Maag. According to Netflix brand design lead Noah Nathan, the move away from Gotham and to creating a bespoke font was driven by escalating costs and the ability to make the identity more “ownable”.

Se prover och läs mer »

Publicerat av

STG

Stockholms Typografiska Gille vill höja kvaliteten på svenska grafiska produkter. Vi debatterar och engagerar oss i utvecklingen inom vårt yrkesområde, studerar och samtalar om konsekvenserna av ny teknik. Vi kritiserar dålig grafisk kvalitet. Genom dessa aktiviteter hoppas vi kunna skapa en större medvetenhet hos såväl producenter av svenska grafiska produkter, beställare av grafisk form och typografi som hos den läsande konsumenten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.