W-dagen 2012

Lördagen 3 mars uppmärksammade Stockholms typografiska gille att bokstaven W firar sju år som officiell medlem i det svenska språket. Det var 2005 som Svenska Akademien och en mängd andra institutioner och organisationer gemensamt fattade beslutet att W inte längre ska ses som en variant av V utan som en egen bokstav. Under W-dagen, som gick av stapeln på Rönnells antikvariat, fick ett antal personer ge korta presentationer om W utifrån deras yrkesperspektiv.

På talarlistan fanns gillesmedlemmarna Konst & Teknik (initiativtagare till W-dagen), Nina Ulmaja och Björn Wahlberg som gav en bakgrund till bokstaven W och beslutsprocessen bakom bokstavens nya status. Fonetikern Mattias Heldner talade om uttalet av W och terminologen Henrik Nilsson berättade om förändringar i fackspråk i och med internationella låneord. Författaren och poeten Jörgen Gassilewski hade skrivit en ny text för W-dagen och hans kollega Martin Högström läste en ny text om språkhistoria och kombinationsbokstäverna i hans bok Transfutura. Anders Djerf talade om varumärkeshistoria och det W som synts på Waxholmsbolagets båtar i 99 år. Örjan Nordling berättade om de knepigheter som typsnittstecknaren stöter på med den breda bokstaven W. Eva Wilsson var moderator.

Rönnells antikvariat var fullsatt av språk- och bokstavsintresserade som möttes över schwarzwaldtårta från Wienerkonditoriet. Wahlström & Widstrand bidrog med presentböcker till talarna.

W-dagen organiserades av en arbetsgrupp inom gillet bestående av Peter Ström, Mattias Jakobsson, Eva Wilsson, Nina Ulmaja och Björn Wahlberg.

Foto: Mattias Jakobsson

Publicerat av

STG

Stockholms Typografiska Gille vill höja kvaliteten på svenska grafiska produkter. Vi debatterar och engagerar oss i utvecklingen inom vårt yrkesområde, studerar och samtalar om konsekvenserna av ny teknik. Vi kritiserar dålig grafisk kvalitet. Genom dessa aktiviteter hoppas vi kunna skapa en större medvetenhet hos såväl producenter av svenska grafiska produkter, beställare av grafisk form och typografi som hos den läsande konsumenten.